Assalammualaikum..
Tahun depan bermulalah episod baru dalam rutin harian saya sebab
kakak dah mula bersekolah...
Tak tahulah macam mana pagi-pagi ye..InsyaALLAH semoga ALLAH permudahkan urusan sekeluarga. Moga ALLAH kurniakan kesihatan dan kecergasan serta ketinggian IMAN buat anakku..Amin
Tip menghantar anak kesekolah
1. Untuk mengelakkan anak berasa berat hati hendak kesekolah , ibu/bapa yang paling rapat usahakan untuk tidak hantar anak kesekolah.
2.Elakkan memberi nasihat "jangan mengangis ", seeloknya guna perkataan yang positif kepada anak-anak semasa dalam perjalanan kesekolah nanti. Sebab kanak-kanak akan tangkap perkataan pertama contoh: "JANGAN NANGIS"
3. Bila anak-anak dah beratur nak masuk kelas cepat-cepatkan hilangkan diri dari dilihat anak-anak. Kalau lambai-lambai nanti anak akan rasa seperti ditinggalkan .
4. Ibu bapa perlu bersedia melepaskan anak-anak. Yelah dah lama kita jaga ni nak lepaskan kat sekolah boleh ke tidak handle diri sendiri...Aduhai.
Antara tips yang saya baca untuk first time hantar anak ke sekolah.
Tahun depan bermulalah episod baru dalam rutin harian saya sebab
kakak dah mula bersekolah...
Tak tahulah macam mana pagi-pagi ye..InsyaALLAH semoga ALLAH permudahkan urusan sekeluarga. Moga ALLAH kurniakan kesihatan dan kecergasan serta ketinggian IMAN buat anakku..Amin
Tip menghantar anak kesekolah
1. Untuk mengelakkan anak berasa berat hati hendak kesekolah , ibu/bapa yang paling rapat usahakan untuk tidak hantar anak kesekolah.
2.Elakkan memberi nasihat "jangan mengangis ", seeloknya guna perkataan yang positif kepada anak-anak semasa dalam perjalanan kesekolah nanti. Sebab kanak-kanak akan tangkap perkataan pertama contoh: "JANGAN NANGIS"
3. Bila anak-anak dah beratur nak masuk kelas cepat-cepatkan hilangkan diri dari dilihat anak-anak. Kalau lambai-lambai nanti anak akan rasa seperti ditinggalkan .
4. Ibu bapa perlu bersedia melepaskan anak-anak. Yelah dah lama kita jaga ni nak lepaskan kat sekolah boleh ke tidak handle diri sendiri...Aduhai.
Antara tips yang saya baca untuk first time hantar anak ke sekolah.
Saya nak jadi insan hebat |
1.
Siapakah yang paling rapat dengan si anak? Si Ibu atau si ayah? Jika si
anak lebih rapat dengan si ibu, maka, ketika menghantar anak ke
sekolah, ibu dinasihatkan untuk tidak turut serta menghantar anak ke
sekolah. Ini kerana, si anak akan berasa berat hati dan lebih sedih
kerana terpaksa berpisah.
2. Sewaktu dalam perjalanan menghantar anak ke sekolah, elakkan memberi nasihat kepada anak dengan menyebut perkataan “Jangan nangis.. jangan nangis”, fikiran mereka tidak akan merekodkan perkataan “jangan“, tetapi apa yang akan diingati adalah “nangis“. Seeloknya gunakan perkataan yang lebih positif seperti, “Abang nampak hensem pakai baju sekolah! mesti cikgu suka dengan abang!“..
3. Apabila sampai ke sekolah dan anak-anak sudah mula masuk ke barisan atau kelas, cepat-cepat beredar dan cuba hilangkan diri dari pandangan mata anak-anak tanpa perlu melambai atau mengucap “bye-bye”. Apabila si ibu/ bapa melambai dn mengucap “bye-bye”, ianya akan menimbulkan perasaan “ditinggalkan” di dalam hati si anak dan ianya akan membuatkan mereka berasa sedih. Si ibu/bapa hanya perlu perhatikan anak-anak dari jauh buat seketika (tanpa dilihat anak) sebelum benar-benar meninggalkan anak di sekolah.
4. Jika nampak si anak seperti mahu menangis, jangan pujuk, biarkan sahaja dan terus beredar. Pada kebiasaannya, jika si anak benar-benar menangis, mereka akan menangis sekitar 2-3 minit sahaja, paling lama pun mereka akan menangis adalah dalam 10 minit. Selepas itu mereka akan mula belajar menerima kenyataan. Tambahan lagi, guru-guru lebih mudah untuk menangani anak-anak yang menangis tanpa kehadiran ibu bapa. Kehadiran ibu-bapa yang melihat anak menangis hanya akan menyebabkan pihak guru semakin sukar untuk menangani situasi tersebut.
5. Si anak akan terus menangis jika ibu/bapa cuba memujuk dan terus berada di sisinya.
Si ibu & bapa juga perlu belajar dan terima kenyataan untuk “melepaskan” dan memberikan peluang dan ruang kepada si anak-anak untuk belajar berdikari dan menempuh situasi yang mungkin sedikit sukar dalam hidup mereka. Ianya sama seperti ketika mengajar mereka berjalan sewaktu bayi dahulu, adakah si ibu/bapa akan mendokong sahaja anaknya sepanjang masa kerana “kasihan” dan tidak mahu anaknya terjatuh ketika belajar berjalan?
6. Apabila tamat waktu persekolahan, pastikan ibu/bapa sampai awal dan menunggu anak di pintu pagar sekolah. Seeloknya, ibu-bapa sendiri yang datang mengambil anak pulang di sekolah pada tempoh awal persekolahan ini dan bukannya pakcik atau pemandu bas sekolah.
7. Sewaktu dalam perjalanan pulang, tanya mereka apa yang mereka belajar dan lakukan hari ini. Berbual dan bertanyalah sebanyak yang mungkin sewaktu masih lagi di dalam kereta. Jangan tunggu hingga sampai di rumah baru hendak bertanya dan berbual dengan anak tentang pengalaman mereka di sekolah. Mood bercerita akan hilang apabila sudah sampai di rumah dan anak juga mungkin sudah tidak ingat apa yang telah berlaku di sekolah.
8. Sewaktu berbual tersebut, cuba tanya dan cari pengalaman-pengalaman yang menyeronokkan buat si anak. Ingatkan mereka perkara-perkara yang seronok, kemudian katakan kepada mereka “Bestkan sekolah? Esok abang/kakak pergi sekolah lagi tau?”.
- See more at: http://www.mypermatahati.com/blog/8-tips-menghantar-anak-yang-baru-mula-sekolah/#sthash.AOnEgZTQ.dpuf
2. Sewaktu dalam perjalanan menghantar anak ke sekolah, elakkan memberi nasihat kepada anak dengan menyebut perkataan “Jangan nangis.. jangan nangis”, fikiran mereka tidak akan merekodkan perkataan “jangan“, tetapi apa yang akan diingati adalah “nangis“. Seeloknya gunakan perkataan yang lebih positif seperti, “Abang nampak hensem pakai baju sekolah! mesti cikgu suka dengan abang!“..
3. Apabila sampai ke sekolah dan anak-anak sudah mula masuk ke barisan atau kelas, cepat-cepat beredar dan cuba hilangkan diri dari pandangan mata anak-anak tanpa perlu melambai atau mengucap “bye-bye”. Apabila si ibu/ bapa melambai dn mengucap “bye-bye”, ianya akan menimbulkan perasaan “ditinggalkan” di dalam hati si anak dan ianya akan membuatkan mereka berasa sedih. Si ibu/bapa hanya perlu perhatikan anak-anak dari jauh buat seketika (tanpa dilihat anak) sebelum benar-benar meninggalkan anak di sekolah.
4. Jika nampak si anak seperti mahu menangis, jangan pujuk, biarkan sahaja dan terus beredar. Pada kebiasaannya, jika si anak benar-benar menangis, mereka akan menangis sekitar 2-3 minit sahaja, paling lama pun mereka akan menangis adalah dalam 10 minit. Selepas itu mereka akan mula belajar menerima kenyataan. Tambahan lagi, guru-guru lebih mudah untuk menangani anak-anak yang menangis tanpa kehadiran ibu bapa. Kehadiran ibu-bapa yang melihat anak menangis hanya akan menyebabkan pihak guru semakin sukar untuk menangani situasi tersebut.
5. Si anak akan terus menangis jika ibu/bapa cuba memujuk dan terus berada di sisinya.
Si ibu & bapa juga perlu belajar dan terima kenyataan untuk “melepaskan” dan memberikan peluang dan ruang kepada si anak-anak untuk belajar berdikari dan menempuh situasi yang mungkin sedikit sukar dalam hidup mereka. Ianya sama seperti ketika mengajar mereka berjalan sewaktu bayi dahulu, adakah si ibu/bapa akan mendokong sahaja anaknya sepanjang masa kerana “kasihan” dan tidak mahu anaknya terjatuh ketika belajar berjalan?
6. Apabila tamat waktu persekolahan, pastikan ibu/bapa sampai awal dan menunggu anak di pintu pagar sekolah. Seeloknya, ibu-bapa sendiri yang datang mengambil anak pulang di sekolah pada tempoh awal persekolahan ini dan bukannya pakcik atau pemandu bas sekolah.
7. Sewaktu dalam perjalanan pulang, tanya mereka apa yang mereka belajar dan lakukan hari ini. Berbual dan bertanyalah sebanyak yang mungkin sewaktu masih lagi di dalam kereta. Jangan tunggu hingga sampai di rumah baru hendak bertanya dan berbual dengan anak tentang pengalaman mereka di sekolah. Mood bercerita akan hilang apabila sudah sampai di rumah dan anak juga mungkin sudah tidak ingat apa yang telah berlaku di sekolah.
8. Sewaktu berbual tersebut, cuba tanya dan cari pengalaman-pengalaman yang menyeronokkan buat si anak. Ingatkan mereka perkara-perkara yang seronok, kemudian katakan kepada mereka “Bestkan sekolah? Esok abang/kakak pergi sekolah lagi tau?”.
- See more at: http://www.mypermatahati.com/blog/8-tips-menghantar-anak-yang-baru-mula-sekolah/#sthash.AOnEgZTQ.dpuf
1.
Siapakah yang paling rapat dengan si anak? Si Ibu atau si ayah? Jika si
anak lebih rapat dengan si ibu, maka, ketika menghantar anak ke
sekolah, ibu dinasihatkan untuk tidak turut serta menghantar anak ke
sekolah. Ini kerana, si anak akan berasa berat hati dan lebih sedih
kerana terpaksa berpisah.
2. Sewaktu dalam perjalanan menghantar anak ke sekolah, elakkan memberi nasihat kepada anak dengan menyebut perkataan “Jangan nangis.. jangan nangis”, fikiran mereka tidak akan merekodkan perkataan “jangan“, tetapi apa yang akan diingati adalah “nangis“. Seeloknya gunakan perkataan yang lebih positif seperti, “Abang nampak hensem pakai baju sekolah! mesti cikgu suka dengan abang!“..
3. Apabila sampai ke sekolah dan anak-anak sudah mula masuk ke barisan atau kelas, cepat-cepat beredar dan cuba hilangkan diri dari pandangan mata anak-anak tanpa perlu melambai atau mengucap “bye-bye”. Apabila si ibu/ bapa melambai dn mengucap “bye-bye”, ianya akan menimbulkan perasaan “ditinggalkan” di dalam hati si anak dan ianya akan membuatkan mereka berasa sedih. Si ibu/bapa hanya perlu perhatikan anak-anak dari jauh buat seketika (tanpa dilihat anak) sebelum benar-benar meninggalkan anak di sekolah.
4. Jika nampak si anak seperti mahu menangis, jangan pujuk, biarkan sahaja dan terus beredar. Pada kebiasaannya, jika si anak benar-benar menangis, mereka akan menangis sekitar 2-3 minit sahaja, paling lama pun mereka akan menangis adalah dalam 10 minit. Selepas itu mereka akan mula belajar menerima kenyataan. Tambahan lagi, guru-guru lebih mudah untuk menangani anak-anak yang menangis tanpa kehadiran ibu bapa. Kehadiran ibu-bapa yang melihat anak menangis hanya akan menyebabkan pihak guru semakin sukar untuk menangani situasi tersebut.
5. Si anak akan terus menangis jika ibu/bapa cuba memujuk dan terus berada di sisinya.
Si ibu & bapa juga perlu belajar dan terima kenyataan untuk “melepaskan” dan memberikan peluang dan ruang kepada si anak-anak untuk belajar berdikari dan menempuh situasi yang mungkin sedikit sukar dalam hidup mereka. Ianya sama seperti ketika mengajar mereka berjalan sewaktu bayi dahulu, adakah si ibu/bapa akan mendokong sahaja anaknya sepanjang masa kerana “kasihan” dan tidak mahu anaknya terjatuh ketika belajar berjalan?
6. Apabila tamat waktu persekolahan, pastikan ibu/bapa sampai awal dan menunggu anak di pintu pagar sekolah. Seeloknya, ibu-bapa sendiri yang datang mengambil anak pulang di sekolah pada tempoh awal persekolahan ini dan bukannya pakcik atau pemandu bas sekolah.
7. Sewaktu dalam perjalanan pulang, tanya mereka apa yang mereka belajar dan lakukan hari ini. Berbual dan bertanyalah sebanyak yang mungkin sewaktu masih lagi di dalam kereta. Jangan tunggu hingga sampai di rumah baru hendak bertanya dan berbual dengan anak tentang pengalaman mereka di sekolah. Mood bercerita akan hilang apabila sudah sampai di rumah dan anak juga mungkin sudah tidak ingat apa yang telah berlaku di sekolah.
8. Sewaktu berbual tersebut, cuba tanya dan cari pengalaman-pengalaman yang menyeronokkan buat si anak. Ingatkan mereka perkara-perkara yang seronok, kemudian katakan kepada mereka “Bestkan sekolah? Esok abang/kakak pergi sekolah lagi tau?”.
- See more at: http://www.mypermatahati.com/blog/8-tips-menghantar-anak-yang-baru-mula-sekolah/#sthash.stwGCQDx.dpuf
2. Sewaktu dalam perjalanan menghantar anak ke sekolah, elakkan memberi nasihat kepada anak dengan menyebut perkataan “Jangan nangis.. jangan nangis”, fikiran mereka tidak akan merekodkan perkataan “jangan“, tetapi apa yang akan diingati adalah “nangis“. Seeloknya gunakan perkataan yang lebih positif seperti, “Abang nampak hensem pakai baju sekolah! mesti cikgu suka dengan abang!“..
3. Apabila sampai ke sekolah dan anak-anak sudah mula masuk ke barisan atau kelas, cepat-cepat beredar dan cuba hilangkan diri dari pandangan mata anak-anak tanpa perlu melambai atau mengucap “bye-bye”. Apabila si ibu/ bapa melambai dn mengucap “bye-bye”, ianya akan menimbulkan perasaan “ditinggalkan” di dalam hati si anak dan ianya akan membuatkan mereka berasa sedih. Si ibu/bapa hanya perlu perhatikan anak-anak dari jauh buat seketika (tanpa dilihat anak) sebelum benar-benar meninggalkan anak di sekolah.
4. Jika nampak si anak seperti mahu menangis, jangan pujuk, biarkan sahaja dan terus beredar. Pada kebiasaannya, jika si anak benar-benar menangis, mereka akan menangis sekitar 2-3 minit sahaja, paling lama pun mereka akan menangis adalah dalam 10 minit. Selepas itu mereka akan mula belajar menerima kenyataan. Tambahan lagi, guru-guru lebih mudah untuk menangani anak-anak yang menangis tanpa kehadiran ibu bapa. Kehadiran ibu-bapa yang melihat anak menangis hanya akan menyebabkan pihak guru semakin sukar untuk menangani situasi tersebut.
5. Si anak akan terus menangis jika ibu/bapa cuba memujuk dan terus berada di sisinya.
Si ibu & bapa juga perlu belajar dan terima kenyataan untuk “melepaskan” dan memberikan peluang dan ruang kepada si anak-anak untuk belajar berdikari dan menempuh situasi yang mungkin sedikit sukar dalam hidup mereka. Ianya sama seperti ketika mengajar mereka berjalan sewaktu bayi dahulu, adakah si ibu/bapa akan mendokong sahaja anaknya sepanjang masa kerana “kasihan” dan tidak mahu anaknya terjatuh ketika belajar berjalan?
6. Apabila tamat waktu persekolahan, pastikan ibu/bapa sampai awal dan menunggu anak di pintu pagar sekolah. Seeloknya, ibu-bapa sendiri yang datang mengambil anak pulang di sekolah pada tempoh awal persekolahan ini dan bukannya pakcik atau pemandu bas sekolah.
7. Sewaktu dalam perjalanan pulang, tanya mereka apa yang mereka belajar dan lakukan hari ini. Berbual dan bertanyalah sebanyak yang mungkin sewaktu masih lagi di dalam kereta. Jangan tunggu hingga sampai di rumah baru hendak bertanya dan berbual dengan anak tentang pengalaman mereka di sekolah. Mood bercerita akan hilang apabila sudah sampai di rumah dan anak juga mungkin sudah tidak ingat apa yang telah berlaku di sekolah.
8. Sewaktu berbual tersebut, cuba tanya dan cari pengalaman-pengalaman yang menyeronokkan buat si anak. Ingatkan mereka perkara-perkara yang seronok, kemudian katakan kepada mereka “Bestkan sekolah? Esok abang/kakak pergi sekolah lagi tau?”.
- See more at: http://www.mypermatahati.com/blog/8-tips-menghantar-anak-yang-baru-mula-sekolah/#sthash.stwGCQDx.dpuf
1.
Siapakah yang paling rapat dengan si anak? Si Ibu atau si ayah? Jika si
anak lebih rapat dengan si ibu, maka, ketika menghantar anak ke
sekolah, ibu dinasihatkan untuk tidak turut serta menghantar anak ke
sekolah. Ini kerana, si anak akan berasa berat hati dan lebih sedih
kerana terpaksa berpisah.
2. Sewaktu dalam perjalanan menghantar anak ke sekolah, elakkan memberi nasihat kepada anak dengan menyebut perkataan “Jangan nangis.. jangan nangis”, fikiran mereka tidak akan merekodkan perkataan “jangan“, tetapi apa yang akan diingati adalah “nangis“. Seeloknya gunakan perkataan yang lebih positif seperti, “Abang nampak hensem pakai baju sekolah! mesti cikgu suka dengan abang!“..
3. Apabila sampai ke sekolah dan anak-anak sudah mula masuk ke barisan atau kelas, cepat-cepat beredar dan cuba hilangkan diri dari pandangan mata anak-anak tanpa perlu melambai atau mengucap “bye-bye”. Apabila si ibu/ bapa melambai dn mengucap “bye-bye”, ianya akan menimbulkan perasaan “ditinggalkan” di dalam hati si anak dan ianya akan membuatkan mereka berasa sedih. Si ibu/bapa hanya perlu perhatikan anak-anak dari jauh buat seketika (tanpa dilihat anak) sebelum benar-benar meninggalkan anak di sekolah.
4. Jika nampak si anak seperti mahu menangis, jangan pujuk, biarkan sahaja dan terus beredar. Pada kebiasaannya, jika si anak benar-benar menangis, mereka akan menangis sekitar 2-3 minit sahaja, paling lama pun mereka akan menangis adalah dalam 10 minit. Selepas itu mereka akan mula belajar menerima kenyataan. Tambahan lagi, guru-guru lebih mudah untuk menangani anak-anak yang menangis tanpa kehadiran ibu bapa. Kehadiran ibu-bapa yang melihat anak menangis hanya akan menyebabkan pihak guru semakin sukar untuk menangani situasi tersebut.
5. Si anak akan terus menangis jika ibu/bapa cuba memujuk dan terus berada di sisinya.
Si ibu & bapa juga perlu belajar dan terima kenyataan untuk “melepaskan” dan memberikan peluang dan ruang kepada si anak-anak untuk belajar berdikari dan menempuh situasi yang mungkin sedikit sukar dalam hidup mereka. Ianya sama seperti ketika mengajar mereka berjalan sewaktu bayi dahulu, adakah si ibu/bapa akan mendokong sahaja anaknya sepanjang masa kerana “kasihan” dan tidak mahu anaknya terjatuh ketika belajar berjalan?
6. Apabila tamat waktu persekolahan, pastikan ibu/bapa sampai awal dan menunggu anak di pintu pagar sekolah. Seeloknya, ibu-bapa sendiri yang datang mengambil anak pulang di sekolah pada tempoh awal persekolahan ini dan bukannya pakcik atau pemandu bas sekolah.
7. Sewaktu dalam perjalanan pulang, tanya mereka apa yang mereka belajar dan lakukan hari ini. Berbual dan bertanyalah sebanyak yang mungkin sewaktu masih lagi di dalam kereta. Jangan tunggu hingga sampai di rumah baru hendak bertanya dan berbual dengan anak tentang pengalaman mereka di sekolah. Mood bercerita akan hilang apabila sudah sampai di rumah dan anak juga mungkin sudah tidak ingat apa yang telah berlaku di sekolah.
8. Sewaktu berbual tersebut, cuba tanya dan cari pengalaman-pengalaman yang menyeronokkan buat si anak. Ingatkan mereka perkara-perkara yang seronok, kemudian katakan kepada mereka “Bestkan sekolah? Esok abang/kakak pergi sekolah lagi tau?”.
- See more at: http://www.mypermatahati.com/blog/8-tips-menghantar-anak-yang-baru-mula-sekolah/#sthash.stwGCQDx.dpuf
2. Sewaktu dalam perjalanan menghantar anak ke sekolah, elakkan memberi nasihat kepada anak dengan menyebut perkataan “Jangan nangis.. jangan nangis”, fikiran mereka tidak akan merekodkan perkataan “jangan“, tetapi apa yang akan diingati adalah “nangis“. Seeloknya gunakan perkataan yang lebih positif seperti, “Abang nampak hensem pakai baju sekolah! mesti cikgu suka dengan abang!“..
3. Apabila sampai ke sekolah dan anak-anak sudah mula masuk ke barisan atau kelas, cepat-cepat beredar dan cuba hilangkan diri dari pandangan mata anak-anak tanpa perlu melambai atau mengucap “bye-bye”. Apabila si ibu/ bapa melambai dn mengucap “bye-bye”, ianya akan menimbulkan perasaan “ditinggalkan” di dalam hati si anak dan ianya akan membuatkan mereka berasa sedih. Si ibu/bapa hanya perlu perhatikan anak-anak dari jauh buat seketika (tanpa dilihat anak) sebelum benar-benar meninggalkan anak di sekolah.
4. Jika nampak si anak seperti mahu menangis, jangan pujuk, biarkan sahaja dan terus beredar. Pada kebiasaannya, jika si anak benar-benar menangis, mereka akan menangis sekitar 2-3 minit sahaja, paling lama pun mereka akan menangis adalah dalam 10 minit. Selepas itu mereka akan mula belajar menerima kenyataan. Tambahan lagi, guru-guru lebih mudah untuk menangani anak-anak yang menangis tanpa kehadiran ibu bapa. Kehadiran ibu-bapa yang melihat anak menangis hanya akan menyebabkan pihak guru semakin sukar untuk menangani situasi tersebut.
5. Si anak akan terus menangis jika ibu/bapa cuba memujuk dan terus berada di sisinya.
Si ibu & bapa juga perlu belajar dan terima kenyataan untuk “melepaskan” dan memberikan peluang dan ruang kepada si anak-anak untuk belajar berdikari dan menempuh situasi yang mungkin sedikit sukar dalam hidup mereka. Ianya sama seperti ketika mengajar mereka berjalan sewaktu bayi dahulu, adakah si ibu/bapa akan mendokong sahaja anaknya sepanjang masa kerana “kasihan” dan tidak mahu anaknya terjatuh ketika belajar berjalan?
6. Apabila tamat waktu persekolahan, pastikan ibu/bapa sampai awal dan menunggu anak di pintu pagar sekolah. Seeloknya, ibu-bapa sendiri yang datang mengambil anak pulang di sekolah pada tempoh awal persekolahan ini dan bukannya pakcik atau pemandu bas sekolah.
7. Sewaktu dalam perjalanan pulang, tanya mereka apa yang mereka belajar dan lakukan hari ini. Berbual dan bertanyalah sebanyak yang mungkin sewaktu masih lagi di dalam kereta. Jangan tunggu hingga sampai di rumah baru hendak bertanya dan berbual dengan anak tentang pengalaman mereka di sekolah. Mood bercerita akan hilang apabila sudah sampai di rumah dan anak juga mungkin sudah tidak ingat apa yang telah berlaku di sekolah.
8. Sewaktu berbual tersebut, cuba tanya dan cari pengalaman-pengalaman yang menyeronokkan buat si anak. Ingatkan mereka perkara-perkara yang seronok, kemudian katakan kepada mereka “Bestkan sekolah? Esok abang/kakak pergi sekolah lagi tau?”.
- See more at: http://www.mypermatahati.com/blog/8-tips-menghantar-anak-yang-baru-mula-sekolah/#sthash.stwGCQDx.dpuf
1.
Siapakah yang paling rapat dengan si anak? Si Ibu atau si ayah? Jika si
anak lebih rapat dengan si ibu, maka, ketika menghantar anak ke
sekolah, ibu dinasihatkan untuk tidak turut serta menghantar anak ke
sekolah. Ini kerana, si anak akan berasa berat hati dan lebih sedih
kerana terpaksa berpisah.
2. Sewaktu dalam perjalanan menghantar anak ke sekolah, elakkan memberi nasihat kepada anak dengan menyebut perkataan “Jangan nangis.. jangan nangis”, fikiran mereka tidak akan merekodkan perkataan “jangan“, tetapi apa yang akan diingati adalah “nangis“. Seeloknya gunakan perkataan yang lebih positif seperti, “Abang nampak hensem pakai baju sekolah! mesti cikgu suka dengan abang!“..
3. Apabila sampai ke sekolah dan anak-anak sudah mula masuk ke barisan atau kelas, cepat-cepat beredar dan cuba hilangkan diri dari pandangan mata anak-anak tanpa perlu melambai atau mengucap “bye-bye”. Apabila si ibu/ bapa melambai dn mengucap “bye-bye”, ianya akan menimbulkan perasaan “ditinggalkan” di dalam hati si anak dan ianya akan membuatkan mereka berasa sedih. Si ibu/bapa hanya perlu perhatikan anak-anak dari jauh buat seketika (tanpa dilihat anak) sebelum benar-benar meninggalkan anak di sekolah.
4. Jika nampak si anak seperti mahu menangis, jangan pujuk, biarkan sahaja dan terus beredar. Pada kebiasaannya, jika si anak benar-benar menangis, mereka akan menangis sekitar 2-3 minit sahaja, paling lama pun mereka akan menangis adalah dalam 10 minit. Selepas itu mereka akan mula belajar menerima kenyataan. Tambahan lagi, guru-guru lebih mudah untuk menangani anak-anak yang menangis tanpa kehadiran ibu bapa. Kehadiran ibu-bapa yang melihat anak menangis hanya akan menyebabkan pihak guru semakin sukar untuk menangani situasi tersebut.
5. Si anak akan terus menangis jika ibu/bapa cuba memujuk dan terus berada di sisinya.
Si ibu & bapa juga perlu belajar dan terima kenyataan untuk “melepaskan” dan memberikan peluang dan ruang kepada si anak-anak untuk belajar berdikari dan menempuh situasi yang mungkin sedikit sukar dalam hidup mereka. Ianya sama seperti ketika mengajar mereka berjalan sewaktu bayi dahulu, adakah si ibu/bapa akan mendokong sahaja anaknya sepanjang masa kerana “kasihan” dan tidak mahu anaknya terjatuh ketika belajar berjalan?
6. Apabila tamat waktu persekolahan, pastikan ibu/bapa sampai awal dan menunggu anak di pintu pagar sekolah. Seeloknya, ibu-bapa sendiri yang datang mengambil anak pulang di sekolah pada tempoh awal persekolahan ini dan bukannya pakcik atau pemandu bas sekolah.
7. Sewaktu dalam perjalanan pulang, tanya mereka apa yang mereka belajar dan lakukan hari ini. Berbual dan bertanyalah sebanyak yang mungkin sewaktu masih lagi di dalam kereta. Jangan tunggu hingga sampai di rumah baru hendak bertanya dan berbual dengan anak tentang pengalaman mereka di sekolah. Mood bercerita akan hilang apabila sudah sampai di rumah dan anak juga mungkin sudah tidak ingat apa yang telah berlaku di sekolah.
8. Sewaktu berbual tersebut, cuba tanya dan cari pengalaman-pengalaman yang menyeronokkan buat si anak. Ingatkan mereka perkara-perkara yang seronok, kemudian katakan kepada mereka “Bestkan sekolah? Esok abang/kakak pergi sekolah lagi tau?”.
- See more at: http://www.mypermatahati.com/blog/8-tips-menghantar-anak-yang-baru-mula-sekolah/#sthash.stwGCQDx.dpuf
2. Sewaktu dalam perjalanan menghantar anak ke sekolah, elakkan memberi nasihat kepada anak dengan menyebut perkataan “Jangan nangis.. jangan nangis”, fikiran mereka tidak akan merekodkan perkataan “jangan“, tetapi apa yang akan diingati adalah “nangis“. Seeloknya gunakan perkataan yang lebih positif seperti, “Abang nampak hensem pakai baju sekolah! mesti cikgu suka dengan abang!“..
3. Apabila sampai ke sekolah dan anak-anak sudah mula masuk ke barisan atau kelas, cepat-cepat beredar dan cuba hilangkan diri dari pandangan mata anak-anak tanpa perlu melambai atau mengucap “bye-bye”. Apabila si ibu/ bapa melambai dn mengucap “bye-bye”, ianya akan menimbulkan perasaan “ditinggalkan” di dalam hati si anak dan ianya akan membuatkan mereka berasa sedih. Si ibu/bapa hanya perlu perhatikan anak-anak dari jauh buat seketika (tanpa dilihat anak) sebelum benar-benar meninggalkan anak di sekolah.
4. Jika nampak si anak seperti mahu menangis, jangan pujuk, biarkan sahaja dan terus beredar. Pada kebiasaannya, jika si anak benar-benar menangis, mereka akan menangis sekitar 2-3 minit sahaja, paling lama pun mereka akan menangis adalah dalam 10 minit. Selepas itu mereka akan mula belajar menerima kenyataan. Tambahan lagi, guru-guru lebih mudah untuk menangani anak-anak yang menangis tanpa kehadiran ibu bapa. Kehadiran ibu-bapa yang melihat anak menangis hanya akan menyebabkan pihak guru semakin sukar untuk menangani situasi tersebut.
5. Si anak akan terus menangis jika ibu/bapa cuba memujuk dan terus berada di sisinya.
Si ibu & bapa juga perlu belajar dan terima kenyataan untuk “melepaskan” dan memberikan peluang dan ruang kepada si anak-anak untuk belajar berdikari dan menempuh situasi yang mungkin sedikit sukar dalam hidup mereka. Ianya sama seperti ketika mengajar mereka berjalan sewaktu bayi dahulu, adakah si ibu/bapa akan mendokong sahaja anaknya sepanjang masa kerana “kasihan” dan tidak mahu anaknya terjatuh ketika belajar berjalan?
6. Apabila tamat waktu persekolahan, pastikan ibu/bapa sampai awal dan menunggu anak di pintu pagar sekolah. Seeloknya, ibu-bapa sendiri yang datang mengambil anak pulang di sekolah pada tempoh awal persekolahan ini dan bukannya pakcik atau pemandu bas sekolah.
7. Sewaktu dalam perjalanan pulang, tanya mereka apa yang mereka belajar dan lakukan hari ini. Berbual dan bertanyalah sebanyak yang mungkin sewaktu masih lagi di dalam kereta. Jangan tunggu hingga sampai di rumah baru hendak bertanya dan berbual dengan anak tentang pengalaman mereka di sekolah. Mood bercerita akan hilang apabila sudah sampai di rumah dan anak juga mungkin sudah tidak ingat apa yang telah berlaku di sekolah.
8. Sewaktu berbual tersebut, cuba tanya dan cari pengalaman-pengalaman yang menyeronokkan buat si anak. Ingatkan mereka perkara-perkara yang seronok, kemudian katakan kepada mereka “Bestkan sekolah? Esok abang/kakak pergi sekolah lagi tau?”.
- See more at: http://www.mypermatahati.com/blog/8-tips-menghantar-anak-yang-baru-mula-sekolah/#sthash.stwGCQDx.dpuf
1.
Siapakah yang paling rapat dengan si anak? Si Ibu atau si ayah? Jika si
anak lebih rapat dengan si ibu, maka, ketika menghantar anak ke
sekolah, ibu dinasihatkan untuk tidak turut serta menghantar anak ke
sekolah. Ini kerana, si anak akan berasa berat hati dan lebih sedih
kerana terpaksa berpisah.
2. Sewaktu dalam perjalanan menghantar anak ke sekolah, elakkan memberi nasihat kepada anak dengan menyebut perkataan “Jangan nangis.. jangan nangis”, fikiran mereka tidak akan merekodkan perkataan “jangan“, tetapi apa yang akan diingati adalah “nangis“. Seeloknya gunakan perkataan yang lebih positif seperti, “Abang nampak hensem pakai baju sekolah! mesti cikgu suka dengan abang!“..
3. Apabila sampai ke sekolah dan anak-anak sudah mula masuk ke barisan atau kelas, cepat-cepat beredar dan cuba hilangkan diri dari pandangan mata anak-anak tanpa perlu melambai atau mengucap “bye-bye”. Apabila si ibu/ bapa melambai dn mengucap “bye-bye”, ianya akan menimbulkan perasaan “ditinggalkan” di dalam hati si anak dan ianya akan membuatkan mereka berasa sedih. Si ibu/bapa hanya perlu perhatikan anak-anak dari jauh buat seketika (tanpa dilihat anak) sebelum benar-benar meninggalkan anak di sekolah.
4. Jika nampak si anak seperti mahu menangis, jangan pujuk, biarkan sahaja dan terus beredar. Pada kebiasaannya, jika si anak benar-benar menangis, mereka akan menangis sekitar 2-3 minit sahaja, paling lama pun mereka akan menangis adalah dalam 10 minit. Selepas itu mereka akan mula belajar menerima kenyataan. Tambahan lagi, guru-guru lebih mudah untuk menangani anak-anak yang menangis tanpa kehadiran ibu bapa. Kehadiran ibu-bapa yang melihat anak menangis hanya akan menyebabkan pihak guru semakin sukar untuk menangani situasi tersebut.
5. Si anak akan terus menangis jika ibu/bapa cuba memujuk dan terus berada di sisinya.
Si ibu & bapa juga perlu belajar dan terima kenyataan untuk “melepaskan” dan memberikan peluang dan ruang kepada si anak-anak untuk belajar berdikari dan menempuh situasi yang mungkin sedikit sukar dalam hidup mereka. Ianya sama seperti ketika mengajar mereka berjalan sewaktu bayi dahulu, adakah si ibu/bapa akan mendokong sahaja anaknya sepanjang masa kerana “kasihan” dan tidak mahu anaknya terjatuh ketika belajar berjalan?
6. Apabila tamat waktu persekolahan, pastikan ibu/bapa sampai awal dan menunggu anak di pintu pagar sekolah. Seeloknya, ibu-bapa sendiri yang datang mengambil anak pulang di sekolah pada tempoh awal persekolahan ini dan bukannya pakcik atau pemandu bas sekolah.
7. Sewaktu dalam perjalanan pulang, tanya mereka apa yang mereka belajar dan lakukan hari ini. Berbual dan bertanyalah sebanyak yang mungkin sewaktu masih lagi di dalam kereta. Jangan tunggu hingga sampai di rumah baru hendak bertanya dan berbual dengan anak tentang pengalaman mereka di sekolah. Mood bercerita akan hilang apabila sudah sampai di rumah dan anak juga mungkin sudah tidak ingat apa yang telah berlaku di sekolah.
8. Sewaktu berbual tersebut, cuba tanya dan cari pengalaman-pengalaman yang menyeronokkan buat si anak. Ingatkan mereka perkara-perkara yang seronok, kemudian katakan kepada mereka “Bestkan sekolah? Esok abang/kakak pergi sekolah lagi tau?”.
- See more at: http://www.mypermatahati.com/blog/8-tips-menghantar-anak-yang-baru-mula-sekolah/#sthash.stwGCQDx.dpuf
2. Sewaktu dalam perjalanan menghantar anak ke sekolah, elakkan memberi nasihat kepada anak dengan menyebut perkataan “Jangan nangis.. jangan nangis”, fikiran mereka tidak akan merekodkan perkataan “jangan“, tetapi apa yang akan diingati adalah “nangis“. Seeloknya gunakan perkataan yang lebih positif seperti, “Abang nampak hensem pakai baju sekolah! mesti cikgu suka dengan abang!“..
3. Apabila sampai ke sekolah dan anak-anak sudah mula masuk ke barisan atau kelas, cepat-cepat beredar dan cuba hilangkan diri dari pandangan mata anak-anak tanpa perlu melambai atau mengucap “bye-bye”. Apabila si ibu/ bapa melambai dn mengucap “bye-bye”, ianya akan menimbulkan perasaan “ditinggalkan” di dalam hati si anak dan ianya akan membuatkan mereka berasa sedih. Si ibu/bapa hanya perlu perhatikan anak-anak dari jauh buat seketika (tanpa dilihat anak) sebelum benar-benar meninggalkan anak di sekolah.
4. Jika nampak si anak seperti mahu menangis, jangan pujuk, biarkan sahaja dan terus beredar. Pada kebiasaannya, jika si anak benar-benar menangis, mereka akan menangis sekitar 2-3 minit sahaja, paling lama pun mereka akan menangis adalah dalam 10 minit. Selepas itu mereka akan mula belajar menerima kenyataan. Tambahan lagi, guru-guru lebih mudah untuk menangani anak-anak yang menangis tanpa kehadiran ibu bapa. Kehadiran ibu-bapa yang melihat anak menangis hanya akan menyebabkan pihak guru semakin sukar untuk menangani situasi tersebut.
5. Si anak akan terus menangis jika ibu/bapa cuba memujuk dan terus berada di sisinya.
Si ibu & bapa juga perlu belajar dan terima kenyataan untuk “melepaskan” dan memberikan peluang dan ruang kepada si anak-anak untuk belajar berdikari dan menempuh situasi yang mungkin sedikit sukar dalam hidup mereka. Ianya sama seperti ketika mengajar mereka berjalan sewaktu bayi dahulu, adakah si ibu/bapa akan mendokong sahaja anaknya sepanjang masa kerana “kasihan” dan tidak mahu anaknya terjatuh ketika belajar berjalan?
6. Apabila tamat waktu persekolahan, pastikan ibu/bapa sampai awal dan menunggu anak di pintu pagar sekolah. Seeloknya, ibu-bapa sendiri yang datang mengambil anak pulang di sekolah pada tempoh awal persekolahan ini dan bukannya pakcik atau pemandu bas sekolah.
7. Sewaktu dalam perjalanan pulang, tanya mereka apa yang mereka belajar dan lakukan hari ini. Berbual dan bertanyalah sebanyak yang mungkin sewaktu masih lagi di dalam kereta. Jangan tunggu hingga sampai di rumah baru hendak bertanya dan berbual dengan anak tentang pengalaman mereka di sekolah. Mood bercerita akan hilang apabila sudah sampai di rumah dan anak juga mungkin sudah tidak ingat apa yang telah berlaku di sekolah.
8. Sewaktu berbual tersebut, cuba tanya dan cari pengalaman-pengalaman yang menyeronokkan buat si anak. Ingatkan mereka perkara-perkara yang seronok, kemudian katakan kepada mereka “Bestkan sekolah? Esok abang/kakak pergi sekolah lagi tau?”.
- See more at: http://www.mypermatahati.com/blog/8-tips-menghantar-anak-yang-baru-mula-sekolah/#sthash.stwGCQDx.dpuf
1.
Siapakah yang paling rapat dengan si anak? Si Ibu atau si ayah? Jika si
anak lebih rapat dengan si ibu, maka, ketika menghantar anak ke
sekolah, ibu dinasihatkan untuk tidak turut serta menghantar anak ke
sekolah. Ini kerana, si anak akan berasa berat hati dan lebih sedih
kerana terpaksa berpisah.
2. Sewaktu dalam perjalanan menghantar anak ke sekolah, elakkan memberi nasihat kepada anak dengan menyebut perkataan “Jangan nangis.. jangan nangis”, fikiran mereka tidak akan merekodkan perkataan “jangan“, tetapi apa yang akan diingati adalah “nangis“. Seeloknya gunakan perkataan yang lebih positif seperti, “Abang nampak hensem pakai baju sekolah! mesti cikgu suka dengan abang!“..
3. Apabila sampai ke sekolah dan anak-anak sudah mula masuk ke barisan atau kelas, cepat-cepat beredar dan cuba hilangkan diri dari pandangan mata anak-anak tanpa perlu melambai atau mengucap “bye-bye”. Apabila si ibu/ bapa melambai dn mengucap “bye-bye”, ianya akan menimbulkan perasaan “ditinggalkan” di dalam hati si anak dan ianya akan membuatkan mereka berasa sedih. Si ibu/bapa hanya perlu perhatikan anak-anak dari jauh buat seketika (tanpa dilihat anak) sebelum benar-benar meninggalkan anak di sekolah.
4. Jika nampak si anak seperti mahu menangis, jangan pujuk, biarkan sahaja dan terus beredar. Pada kebiasaannya, jika si anak benar-benar menangis, mereka akan menangis sekitar 2-3 minit sahaja, paling lama pun mereka akan menangis adalah dalam 10 minit. Selepas itu mereka akan mula belajar menerima kenyataan. Tambahan lagi, guru-guru lebih mudah untuk menangani anak-anak yang menangis tanpa kehadiran ibu bapa. Kehadiran ibu-bapa yang melihat anak menangis hanya akan menyebabkan pihak guru semakin sukar untuk menangani situasi tersebut.
5. Si anak akan terus menangis jika ibu/bapa cuba memujuk dan terus berada di sisinya.
Si ibu & bapa juga perlu belajar dan terima kenyataan untuk “melepaskan” dan memberikan peluang dan ruang kepada si anak-anak untuk belajar berdikari dan menempuh situasi yang mungkin sedikit sukar dalam hidup mereka. Ianya sama seperti ketika mengajar mereka berjalan sewaktu bayi dahulu, adakah si ibu/bapa akan mendokong sahaja anaknya sepanjang masa kerana “kasihan” dan tidak mahu anaknya terjatuh ketika belajar berjalan?
6. Apabila tamat waktu persekolahan, pastikan ibu/bapa sampai awal dan menunggu anak di pintu pagar sekolah. Seeloknya, ibu-bapa sendiri yang datang mengambil anak pulang di sekolah pada tempoh awal persekolahan ini dan bukannya pakcik atau pemandu bas sekolah.
7. Sewaktu dalam perjalanan pulang, tanya mereka apa yang mereka belajar dan lakukan hari ini. Berbual dan bertanyalah sebanyak yang mungkin sewaktu masih lagi di dalam kereta. Jangan tunggu hingga sampai di rumah baru hendak bertanya dan berbual dengan anak tentang pengalaman mereka di sekolah. Mood bercerita akan hilang apabila sudah sampai di rumah dan anak juga mungkin sudah tidak ingat apa yang telah berlaku di sekolah.
8. Sewaktu berbual tersebut, cuba tanya dan cari pengalaman-pengalaman yang menyeronokkan buat si anak. Ingatkan mereka perkara-perkara yang seronok, kemudian katakan kepada mereka “Bestkan sekolah? Esok abang/kakak pergi sekolah lagi tau?”.
- See more at: http://www.mypermatahati.com/blog/8-tips-menghantar-anak-yang-baru-mula-sekolah/#sthash.stwGCQDx.dpuf
2. Sewaktu dalam perjalanan menghantar anak ke sekolah, elakkan memberi nasihat kepada anak dengan menyebut perkataan “Jangan nangis.. jangan nangis”, fikiran mereka tidak akan merekodkan perkataan “jangan“, tetapi apa yang akan diingati adalah “nangis“. Seeloknya gunakan perkataan yang lebih positif seperti, “Abang nampak hensem pakai baju sekolah! mesti cikgu suka dengan abang!“..
3. Apabila sampai ke sekolah dan anak-anak sudah mula masuk ke barisan atau kelas, cepat-cepat beredar dan cuba hilangkan diri dari pandangan mata anak-anak tanpa perlu melambai atau mengucap “bye-bye”. Apabila si ibu/ bapa melambai dn mengucap “bye-bye”, ianya akan menimbulkan perasaan “ditinggalkan” di dalam hati si anak dan ianya akan membuatkan mereka berasa sedih. Si ibu/bapa hanya perlu perhatikan anak-anak dari jauh buat seketika (tanpa dilihat anak) sebelum benar-benar meninggalkan anak di sekolah.
4. Jika nampak si anak seperti mahu menangis, jangan pujuk, biarkan sahaja dan terus beredar. Pada kebiasaannya, jika si anak benar-benar menangis, mereka akan menangis sekitar 2-3 minit sahaja, paling lama pun mereka akan menangis adalah dalam 10 minit. Selepas itu mereka akan mula belajar menerima kenyataan. Tambahan lagi, guru-guru lebih mudah untuk menangani anak-anak yang menangis tanpa kehadiran ibu bapa. Kehadiran ibu-bapa yang melihat anak menangis hanya akan menyebabkan pihak guru semakin sukar untuk menangani situasi tersebut.
5. Si anak akan terus menangis jika ibu/bapa cuba memujuk dan terus berada di sisinya.
Si ibu & bapa juga perlu belajar dan terima kenyataan untuk “melepaskan” dan memberikan peluang dan ruang kepada si anak-anak untuk belajar berdikari dan menempuh situasi yang mungkin sedikit sukar dalam hidup mereka. Ianya sama seperti ketika mengajar mereka berjalan sewaktu bayi dahulu, adakah si ibu/bapa akan mendokong sahaja anaknya sepanjang masa kerana “kasihan” dan tidak mahu anaknya terjatuh ketika belajar berjalan?
6. Apabila tamat waktu persekolahan, pastikan ibu/bapa sampai awal dan menunggu anak di pintu pagar sekolah. Seeloknya, ibu-bapa sendiri yang datang mengambil anak pulang di sekolah pada tempoh awal persekolahan ini dan bukannya pakcik atau pemandu bas sekolah.
7. Sewaktu dalam perjalanan pulang, tanya mereka apa yang mereka belajar dan lakukan hari ini. Berbual dan bertanyalah sebanyak yang mungkin sewaktu masih lagi di dalam kereta. Jangan tunggu hingga sampai di rumah baru hendak bertanya dan berbual dengan anak tentang pengalaman mereka di sekolah. Mood bercerita akan hilang apabila sudah sampai di rumah dan anak juga mungkin sudah tidak ingat apa yang telah berlaku di sekolah.
8. Sewaktu berbual tersebut, cuba tanya dan cari pengalaman-pengalaman yang menyeronokkan buat si anak. Ingatkan mereka perkara-perkara yang seronok, kemudian katakan kepada mereka “Bestkan sekolah? Esok abang/kakak pergi sekolah lagi tau?”.
- See more at: http://www.mypermatahati.com/blog/8-tips-menghantar-anak-yang-baru-mula-sekolah/#sthash.stwGCQDx.dpuf
Comments
Post a Comment